منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

غوره

غوره 

رساله ذهبیه: عن علی بن موسی الرضا علیه السلام: و اعلم یا امیرالمومنین ان المسافر ینبغی له ان یتحرز بالحر اذا سافر و هو ممتلی من الطعام و لاخالی الجوف، ولیکن علی حد الاعتدالی و لیتناول من الاغذیه البارده مثل القریص و الهلام و الخل و الزیت و ماء الحضرم و نحو ذالک من الاطعمه الباره.

                                                                بحار الانوار ـ ج 62 ـ باب آخر الرساله الذهبیه ـ ص 325

ترجمه: امام رضا علیه‌السلام فرمودند: امیرالمومنین باید توجه کند که: شخص مسافر هنگام سفر از سیری شدید و یا گرسنگی زیاد بپرهیزد، وقتی‌که معده‌اش پر از غذاست یا کاملاً‌ خالی است در گرمای شدید نباید مسافرت کند و خود را از میان سیری و گرسنگی در حال تعادل نگهدارد بر مسافر لازم است که از غذاهای سرد مزاج مانند قریص (گوشت تازه)‌و هلام (گوشت بدون چربی) و سرکه و روغن نباتی و آب غوره و سایر غذاهای سرد استفاده کند.

2‌ـ محمد بن ادریس فی (آخر السرائر) نقلا من کتاب مسائل الرجال عن ابی الحسن علی بن محمد علیهما السلام ان محمد بن علی بن عیسی کتب الیه: عندنا طبیخ یجعل فیه الحصرم و ربما یجعل فیه العصیر من العنب و انما هو لحم یطبخ به و قد روی عنهم فی العصیر انه اذا جعل علی النار لم یشرب حتی یذهب ثلثاه و یبقی ثلثه و ان الذی یجعل فی القدر من العصیر بتلک المنزله و قد اجتنبو اکله الی ان نستاذن مولانا فی ذلک، فکتب: لاباس بذلک.

                                                                وسایل الشیعه ـ ج 17 _ باب اسریه المحرمه ـ 5 ـ‌ص 230

ترجمه: محمد بن ادریس در آخر کتاب سرائر نقل از کتاب مسائل الرجال از ابی الحسن علی بن محمد علیهما السلام همانا محمد بن علی عصاره انگور می ریزندو تنها گوشت را با آنها می‌پزند و بتحقیق از ائمه علیهم السلام در عصیر روایت شده همانان عصیر زمانی کهبر روی آتش قرار داده شود نوشیده نمی‌شودتا اینکه دوسوم آبرود و یک سوم باقی بماند، بدرستی که آن چیزی که به مقدار مساوی از‌ آن عصاره انگور گذاشته شده بوسیله آن عصاره جانشین آن آبغوره شده است و همانا از خوردن آن تا زمانی که مولا و پیشوای شما در آن اجازه نداده شاشند نباید خوزد پس نوشت اشکالی در خوردن آن نیست.

غوره بعلت داشتن اسیدهای آلی نظیر آسکوربیک و اسید تارتاریک و اسیدهای آلی دیگر هم به صورت غذا و هم بعنوان دارو مصرف می‌شود.

طبیعت آن سرد و تر است از دانه غوره و از آب آن و یا از پودر خشک شده آن استفاده می‌شود.غوره ضد صفرا و غلبه خون بوده و ترشح و دفع صفرا را آسان می‌کند و از غلبه خون در افراد مبتلا به این ناراحتی جلوگیری می‌نماید و در اثر داشتن اسید تارتاریک برای مداوای پا دردهائیکه جزء روماتیسم‌های گرم مزاج می‌باشدمفید است و تولید گرمای زیادی را در کبد نقصا می‌دهد.در افرادی که کثرت عطش دارند مفید است .

چنانچه در پودر غوره خشک مقداری توتیا «توتیا گیاهی است که پودرخشک شده روی دمگل آن جزء داروهای بسیار مجرب چشم است و در کوه الوند همدان در ماه خرداد گل می‌دهد»

جهت مداوای بعضی بیماری های چشمی و ضد عفونی کردن چشم و تقویت قدرت بینایی بسیار نافع است.

افراد گرم مزاج که مبتلا به بیماری های حرارتی می‌شوند معمولاً از رب غوره و رب انبار استفاده می‌کنند. اما افرادی که ره زخم معده و یا زیادتی اسیدمعده مبتلا هستندو یا شش‌های آنها ناراحت است خوردن غوره برای آنان ممنوع می‌باشد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد