منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

صمغ عربی

صمغ عربی 

 1ـ عن ابی جعفر محمد بن علی الباقر علیه‌السلام : انه قال فی الزجیر: تاخذ جزء من خربق ابیض و جزء من بزرقطونا و جزء من صمغ عربی و جزءاً من الطین الارمنی یقلی بنارلینه و یستف منه.

ترجمه: از امام محمد باقر علیه‌السلام همانا امام درباره اسهال فرمود: جزئی از خربق و جزئی از اسفرزه و جزئی از صمغ عربی و جزئی از گل ارمنی را می‌گیرید و با آتش ملایم تا سرخ و بریان شود. (میل کنید تا بهبود یابید.)

نوع مرغوب صمغ عربی سفید مایل به زرد است  در آب بخوبی حل می‌شود و عاری از خار و خاشاک می‌باشد. صمغ عربی هم به صورت خوراکی و هم همراه با داروهای ضمادی مصرف می‌شود.

طبیعت این صمغ معتدل است. در مواقعی که بعضی از داروهای نیمه سمی مصرف می‌کردند همرها با بعضی از آنها جهت جلوگیری از مضار احتمالی مقداری صمغ عربی بدارو اضافه می‌شد بعلاوه خود صمغ عربی داروی خوبی جهت ناراحتی‌های ریوی بوده و داروئی خلط‌آور و برطرف کننده خشونت شش‌ها و حنجره و نیکو کننده رنگ رخسار نیز است.

اگر برگ درخت آکاسیا را جوشانده و آب صاف شده را به شخص مبتلا به اسهال بدهند در بیشتر اسهالها سبب بند آمدن شکم شده و چنانچه ریشه این درخت را جوشانده و با آب نیمگرم آن، اندام نیمه فلج را مالش دهنده در بهبود آن تسریع خواهد شد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد