منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

کرفس

کرفس 

1ـ عن أبی عبدالله علیه‌السلام قال: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم علیکم بالکرفس فانه طعام ألیاس و الیسع و یوشع بن نون.

ترجمه: حضرت امام صادق علیه‌السلام نقل کرده از رسول خدا که فرمودند کرفس بخورید پس بدرستی که آن غذای حضرت الیاس و یسع و یوشع بن نون بود.

2ـ عنه،‌ عن نوح بن شعیب النیشابوری، عن محمد بن الحسن بن علی بن یقطین فیما أعلم عن نادر الخادم قال: ذکر أبوالحسن علیه‌السلام الکرفس فقال: أنتم تشتهونه و لیس من دابه ألا وهی تحتک به.

ترجمه: در فروع کافی از قول علی بن یقطین از ابوالحسن علیه‌السلام: درباره‌ی کرفس یاد شده است که فرمودند: شماها با اشتها آنرا میل نمائید هیچ حیوانی نیست مگر اینکه آنرا دوست دارد و به خواص آن بطور غریزی پی برده است.

3‌ـ طب الائمه: کرفس سبزی پیامبران است.

گیاهی است از تیره جعفری هم به حالت وحشی در کنار آبهای راکد می‌روید و هم آن را پرورش می‌دهند. از ساقه‌ و برگهای مغذی آن استفاده غذایی (در بهمن ماه) و از دانه استفاده دارویی و درمانی می‌شود.

طبیعت آن گرم است دانه آن به نام تخم کرفس مصرف می‌شود محرک اشتها و قدرت جنسی بوده و نفخ شکم را دفع و سده کبدی را باز می‌نماید. افراد مبتلا به آسم چنانچه مقدار دو مثقال از دانه آن را جوشانده و آبش را میل نمایند و مدتی ادامه دهند در باز کردن نفس آنان مجرب است. برای دفع گازهای دستگاه گوارش می‌توان مقدار هشت گرم رازیانه و هشت گرم تخم کرفس را جوشانده و میل نمایند.

اما چون کرفس اثر سموم جانوران گزنده و بخصوص اثر عقرب را تشدید می‌کند کسی که مورد گزش جانوران گزنده واقع شده است حق خوردن کرفس را ندارد.

                        ای آنـکه بشیـوه‌ی خـــرد ره بـردی                گویم به تو گر بزرگی و گر خردی

                        عقرب چو ترا گزد بهر رنگ که هست             زنهار اگـر کـرفس خـوردی مردی

به علاوه افرادی که مبتلا به بیماری صرع هستند در خوردن کرفس مجاز نیستند و اگر کرفس بخورند و ادامه دهند بیماری آنان شدت می‌یابد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد