منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

سرکه

سرکه 

1ـ عن امیرالمومنین علیه‌السلام قال: کلوالخل الخمر، قانه یتقل الدیدان فی البطن.

از کتاب عیون الاخبار الرضا علیه‌السلام: از سرکه استفاده کنید که امیرالمومنین فرمودند: سرکه بخورید بدرستی که آن کرمهای شکم را از بین می‌برد.

2ـ عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ان ملائکته‌ یصلون علی خوان علیه خل و ملح.

ترجمه:‌از امام صادق علیه‌السلام فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:‌ خدا و فرشتگاه بر سفرای که سرکه و نمک دارد دورود می‌فرستند.

3ـ عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال: خل الخمر یشداللثه و یقتل دواب البطن و یشد العقل.

حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: سرکه لثه را سفت و محکم می‌کند، کرمهای شکم را از بین می‌بردو عقل را زیاد می‌کند.

4ـ عن علی علیه‌السلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله:‌لایقفربیت فیه خل.

از امیرالمومنین علی علیه‌السلام نقل شده: از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند: خانه‌ای که در آن سرکه است، فقیر و بی‌چیز نمی‌شود.

سرکه شربتی است دارای حالت اسیدی و محتوی اسید استیک همراه با بعضی مواد کانی و آلی دیگر که محلول در آب‌اند. بهترین سرکه، سرکه انگور می‌باشد.

طبیعت سرکه سرد و تر است. دارای قدرت نفوذ بوده و ترکیبات آن می‌توانند از راه پوست جذب بدن گردند. برای مداوای کلیه زخم‌های گرم مزاج مانند باد سرخ، جوشهای خارش‌دار بدن، دملها و ورمهای گرم مزاج و بسیار مفید است و معمولاً به صورت ضمادی و مخلوط با کافور آن را به کار می‌برند.

برای شستشوی زخمهائی که جراحت دارند سرکه را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و زخم‌ را شستشو می‌دهند.

برای ورم‌های گرم مزاج که در اعضا بدن پیدا می‌شوند و برای جلوگیری از پیشرفت آن از سرکه و کافور استفاده می‌کنند. گاهی فردی که به حال بیهوشی افتاده است اگر دو سه قطره سرکه را در بینی او بچکانند سبب بهوش آمدن او می‌گردد. (برای ورم پلک چشم که از گرمی باشد نیز شستشو با سرکه و کافور موثر می‌باشد.)

زنهای حامله یا افرادی که به عللی نمی‌توانند گنه گنه بخورند و به تب‌های دوره‌ای مبتلا شده‌اند مقدار دو مثقال زیره را در دو استکان سرکه جوشانده و سپس صاف کرده نصف آن را صبح و نصف دیگر را شب میل نمایند تا بیماری دوره‌ای آنان مرتفع گردد.

گاهی در افراد گرم مزاج لثه قدری متورم شده و دردناک می‌گردد و برخورد غذاهای قدری داغ به آنان درد را شدت می‌دهد. اگر این افراد روزی چندبار سرکه را در پای دندانهای خود بگیرند ناراحتی لثه آنها مرتفع می‌گردد.

افرادی که سردردهای گرم مزاج دارند به تجربه رسیده اگر مقداری سرکه را روی آتش گذاشته و جلو و بینی و دهان خود بخور بدهند سردرد آنان ساکت می‌شود.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد