منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

کاهو

کاهو 

1ـ عن أبی عبدالله علیه السلام قال: علیکم بالخسن: فائه یصفی الدّم.

ترجمه: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: بر شما باد خوردن کاهو که خون را صاف می‌کند.

2ـ عن امیراالمؤمنین علیه السلام قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: کل الخس فانه یورث النعاس، و یهضم الطعام.

از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که گفت رسول خدا فرمودند: بخورید کاهو را پس بخاطر اینکه آن خواب‌آور و هضم کننده غذا می‌باشد.

گیاهی است از تیره کاسنی و جزء زبانه گلی‌ها، طبیعت آن سرد و تر است. مانند: کدو متابولیسم بازال را قدری پایین می‌آورد.

برگهای آن مصرف غذایی و دانه آن مصرف درمانی دارد. خوردن برگ کاهو با سکنجبین مدر و دافع صفرا می‌باشد و برای افرادی که صفراوی مزاج وگرم مزاج هستند و یا افرادی که در اثر کم شدن رطوبات مراکز مغزی و یا کم شدن هورمون مخصوص خواب به بی‌خوابی مبتلا شده‌اند بسیار نافع می‌باشد اما مصرف زیاد کاهو برای افراد مزاج ضعف و ضعق قوای تناسلی و کندی حافظه ایجاد می‌کند. دانه کاهو (تخم کاهو) همراه بیشتر داروهای ضد حرارت به کار برده می‌شود، ضمناً برای اسهال‌های گرم مزاج نافع است. جوانان مجرد که شدت احتلام آنان را ناراحت می‌سازد چنانچه روزی ده گرم تخم کاهو را به مدت چند روز با سکنجبین یا تنها میل نمایند شدت احتلام آنان کم شده و حالت طبیعی پیدا می‌کنند. جهت مداوای کم خوابی مقداری تخم کاهو و تخم خشخاش را از هر کدام ده گرم کوبیده و مقداری می‌خورند و مقداری را نیز با شیرگاو مخلوط و بر پیشانی ضما می‌نمایند. (طبیعت کاهو سرد و تر است.)

تخم کاهو، خیار، کاسنی، خرفه هر کدام ده گرم کوبیده یک قاشق در فنجان چندساعت خیس‌کرده صاف نموده نصف استکان هر شب اگر میل شود جهت آکنه مفید است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد