منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

سداب(سیاب Ruta

سداب )سیاب Ruta 

روایات:

1ـ عن الرضا علیه‌السلام، قال: السداب یزید فی العقل غیر انه ینتثر ماء الظهر.

ترجمه: از حضرت رضا علیه‌السلام است که فرمودند: سداب خاصیت افزایش قدرت عقلانی دارد ولی سبب تغییر نطفه می‌گردد.

2ـ عن الفردوس، عن عائشه، عن النبی صلی الله علیه و آله وس لم قال: من اکل السداب و نام علیه، نام آمناً من الداء و الدبیله و ذات الجنب.و

ترجمه:از کتاب فرودس از عائشه و از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که سداب بخورد و با خوردن سداب بخوابد خواب او ایمن از هر بیماری و دملهای بزرگی که در شکم به هم می‌رسند و ذات الجنب می‌شود.

3ـ المحاسن، عن ابن ع باس قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: السداب جید لوجع الاذن.

ترجمه:‌از کتاب محاسن: از ابن عباس که گفت: رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: سداب بسیار موثر و مفید برای درد گوش می‌باشد.

از تمام قسمت‌های این گیاه بوی ناپسند و تهوع‌آور استشمام می‌شود گلهای آن زرد رنگ و دانه‌های آن سه تایی در یک غلافی مثلث شکل قرار دارند و بهترین نوعش آن است که سبز و تازه بوده و بوی تند داشته باشد.

طبیعت آن گرم و خشک است، داروئی است که قوای عقلی ودماغی را بسیار می‌گرداند آب طبخ شده آن داخل گوش را ضدعفونی کرده و درد گوش را زایل می کند.

مردم قدیم برای معالجه بیماری اوتیت از آن استفاده می‌کرده‌اند، درصد آب ماده منی را کم کرده و درصد اسپرمها را بالا می‌برد، جنین را ساقط می‌گرداند، افرادی که زیاد عصبانی می‌شوند چنانچه از برگ سداب استفاده کنند حالت عصبانیت آنان را نقصان می‌دهد. برای دردهای مفاصل نیز نافع است، افرادی که سکسکه غیرطبیعی دارند و ساکت نمی‌شود مقداری برگ سداب را دم کرده و آب آن را میل نمایند سکسکه را ساکت می‌کند.

در قدیم به افراد مبتلا به استسقای لحمی یعنی آن نوع از استسقاء که هنوز آب از بافتها بیرون نزده است. برگ سداب را در شربت عسل می‌جوشانیده‌اند تا آب آن به نصف می‌رسیده و به بیمار می‌داده‌اند در معالجه بیماری موثر بوده ـ برای برطرف کردن بوی دهان که ناشی از خوردن پیاز و سیر باشد برگ سداب را جوشانده و آبش را در دهان بگردانند و بیرون بریزند.

افرادی که در اثر زیاده‌روی در مشروبات الکلی حالت مسمومیت پیدا کرده‌اند اگر برگ سداب را با مقداری انجیر و گردو کوبیده و میل نمایند، مسمومیت آنان مرتفع می‌گردد، برای افرادی که به بیماری فلج یا رعشه یا تشنج مبتلا شده‌اند. چنانچه چند روز، روزی 3-5/3 گرم از برگ سداب میل نمایند برای آنان بسیار مفید می‌باشد.

چنانچه زنان پس از عمل جماع داخل رحم خود را آب طبح شده سداب شستشو دهند اسپرمهای وارده را کشته و از باردار شدن آنان جلوگیری بعمل می‌آید. ضمناً داخل رحم را نیز ضدعفونی می‌کند.

مالیدن آب برگ سداب در محل گزیدگی عقرب درد را تسکین می‌دهد.

اگر پودر برگ خشک شده سداب را در بینی افراد خون دماغ شدن استنشاق کنند، خون دماغ را بند می‌آورد.

افرادی که در بوییدن برگ سداب مداومت می‌کنند بهتر است از انجام این عمل خودداری کنند چون سبب ضعف چشم‌ها می‌شود.مقدار خوراک آن 5/3 گرم است.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد