منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

مصطکی

مصطکی

ـ طب الائمه عن محمد بن سنان، عن الرضا علیه‌السلام قبل: سمعت موسی بن جعفر علیهما السلام و قداشتکی فجاءه المترفعون بالأدویه ـ‌ یعنی الأطباء ـ‌ فجعلو یصفون له العجائب، فقال: أین یذهب بکم؟ اقتصروا علی سید هذه الأدویه هلیلچ و الرازیانج و السکر، فی‌ استقبال الصیف ثلاثه أشهر فی کل شهر ثلاث مات و فی استقبال الشتاء ثلاثه اشهر فی کل شهرثلاث مرات و یجعل موضع الرازیانج مصطکی، فلایمرض الامرض الموت. بیان : ویجعل موضع الرازیانج ای فی الشتاء.

ـ در طب الائمه منقول است از محمد بن سنان از علی‌بن موسی الرضا علیه‌السلام که گفته شنیدم از حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام را که کسی به ایشان شکایت کرد از بیماری، اطباء حاضر توصیف کردند برای حضرت از عجایب ادویه پس فرمودند چرا راه دور می‌روید. قناعت کنید به هلیله زرد و رازیانه و شکر روزی 5 درهم (20 گرم ناشتان) 3 روز متوالی در سه ماه متوالی در ابتدا گرما و در زمستان همان برنامه ولی بجای رازیانه از مصطکی استفاده شود. امام علیه‌السلام فرمودند: کسیکه این دستور را اجرا کند در آن سال اصلاً‌ مریض نخواهد شد.

                                                                                            بحار الانوار ـ ج 62 ـ باب 53 ـ ص 99

طبیعت آن سرد است.

دارویی است ملطف یعنی لطیف کننده اعضاء بدن اگر مقدای از این صمغ را با مقداری صبر زرد مخلوط کرده و بجوند رطوبات زیادی مغز، سر و رطوبت زیادی پرده‌های مننژ را جذب می‌نماید/

اگر مقداری از این مخلوط را به افرادی که سردردهای سرد مزاج دارند بدهیم بطوری که صبر زرد یک پنجم مصطکی باشد برای آنان مفید خواهد بود.

بوییدن مصطکی وسواس را از بین می‌برد و مالیخولیا را تخفیف می‌دهد. مصرف آن با کندر هوش و حافظه را زیاد می‌کند.

افرادی که بیماری کزاز مبتلا شده‌اند چنانچه ضمن مصرف داروهای خوراکی و ضمادی دیگر با آب طبخ شده مصطکی ماهیچه‌های گرفته شده‌ی آنان را ماساژ دهندگرفتگی برطرف خواهد شد و در معالجه بیماری موثر خواهد بود. اگر در گوش کسی ورمی پیدا شود یا غده‌ای باشد که سبب سنگینی گوش یا کری گردد باید مقداری مصطکی را در آب جوشانیده و پس از سرد شدن روزی دو سه بار سه قطره از آنر ا در گوش بچکانند غده را باز و سنگینی یا کری را بر طرف می‌سازد.

این عمل را با روغن کنجد هم بجوشانند برای سنگینی گوش مفید است.

افرادی که گوشت پای دندانهایشان رفته باشد و لثه‌های آنها سست شده باشد اگر روزانه مقداری مصطکی بجوند پای دندانها گوشت می‌آورد و لثه‌ها سالم و محکم می‌گردند.

مقدار خوراکش 5 گرم است.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد