منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

به

به 

1ـ عن ابی عبدالله علیه‌السلام فی حدیث ان رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله قال للزبیر:

کل السفر جل فانه فیه ثلاث خصال: یجم الفؤاد و یسخی البخیل و یشجع الجنان.

                                                                                        وسائل الشیعه‌ـ‌ج 17 ـ ص 129 ـ باب 93

ترجمه: امام صادق علیه‌السلام در حدیثی که رسول خدا صلی الله علیه و آله برای زبیر بیان کردند به بخورید پس بدرستی که به در او سه خصلت می‌باشد.قلب را نیرومند می‌کند و بخیل را سخاوتمند می‌کند و ترسو را شجاع می‌کند.

2ـ عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال: من أکل سفر جله أنطق الله الحکمه علی لسانه أربعین صباحاً.

ترجمه: امام صادق علیه‌السلام فرمود: کسی که چهل روز صبح به بخورد خداوند حکمت را بر زبانش جاری می‌کند (گویا می‌کند)

3ـ عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال:قال أمیرالمؤمنین علیه‌آلسلام: أکل السفر جل قوه للقلب الضعیف و یطیب المعده و یزکی الفواد و یشجع الجبان.

ترجمه: امام صادق علیه‌السلام فرمودن: امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: به بخورید که تقویت کننده برای قلب ضعیف ومعده را نیکو می‌کند وقلب را پاک می‌کند و ترسو را شجاع می‌کند.

4ـ عن معلی بن محمد رفعه الی ابی عبدالله علیه‌السلام قال: من أکل سفر جله علی ریق طاب مأوه و حسن ولده.

ترجمه: مرفوعه معلی بن محمد از امام صادق علیه‌السلام که حضرت فرمودند: کسی که قبل از غذا به بخورد قدرت جنسی او زیاد و فرزندش نیکو می‌شود.

5ـ عن محمد بن مسلم قال: نظر ابوعبدالله علیه‌السلام: إلی غلام جمیل فقال: ینبغی أن یکون أبو هذا الغلام أکل السفرجل، و قال: السفر جل یحسن الوجه و یجم الفؤاد.

ترجمه: از محمد بن مسلم گفت: امام صادق علیه‌السلام پسر بچه زیبائی را دید سپس فرمودند: شایسته است که پدر این پسر به خورده باشد و فرمود: به صورت را نیکو و زیبا می‌گرداند و دل را نیرو می‌بخشد.(اثر میوه بر ژن)

6ـ عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال: السفر جل یضرج المعده و یشداد الفواد و ما بعث الله نبینا قط الا اکل السفر جل.

ترجمه:‌امام صادق علیه‌السلام فرمودند: به معده را باز و پرخون می‌کند و قلب را نیرو می‌بخشد و هرگز خداوند پیامبری را مبعوث نکرد مگر به خورده باشد.

7ـ عن الرضا علیه‌السلام عن آبائی، عن علی‌علیه‌السلام قال: دخلت علی رسول الله صلی الله علیه و آله یوماً یده سفر جله یأکل و یطعمنی و یقول: کل یا علی فانها هدیه الجبار و الیک قال:‌فوجدت فیها کل لذه فقال لی: یا علی من أکل السفر جل ثلاثه أیام علی الریق صفا ذهنه و امتلاء جوفه حلماً و وقی من کید ابلیس و جنوده.

ترجمه: امام رضا علیه‌السلام از پدرانش، از علی علیه‌السلام فرمود: بر رسول خدا صلی‌الله و آله روزی که در دستش به بود داخل شدم پس در مقابل خود قرار داد، خورد و اطعام کرد من را وی می‌فرمود: یا علی بخور پس همانا به هدیه خداوند جبار بسوی من و تو می‌باشد. گفت: بتحقیق تو در به همه لذتها را پیدا می‌کنی و سپس فرمود برای من: ای علی کسی که سه روز ناشتا به بخورد ذهنش را صفا می‌دهد و شکمش را پر از حلم و علم می‌کند و از کبر و مکر ابلیس و لشگریانش حفظ و حمایت می‌کند.

دارای طبیعت معتدل است و نوع شیرین و خوب رسیده‌ی آن مفرح و مقوی قلب و اعصاب و نشاط‌آور و مدر بول و دارای چند نوع ویتامین مانند ویتامین (A) و (C) و مقداری مواد قندی و اسیدهای آلی و مواد کانی می‌باشد و چنانچه آب میوه را گرفته و با شکر نی حرارت داده تا قوام آید و مقداری گلاب و زعفران بیفزایند مفرح و مقوی خوبی بوده و هیجان روحی را نقصان می‌دهد و مدر بول می‌باشد میوه‌ی نارس آن بسیار دیر هضم بوده و قابض و خوردن آن صلاح نیست.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد