منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

سیب

سیب 

  المحاسن: قال أبوعبدالله علیه‌السلام کل التفاح، فانه یطفیء الحراره و یبرد الجوف و یذهب بالحمی.

ترجمه: کتاب محاسن نقل کرده: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: سیب بخورید، پس بدرستی‌که سیب حرارت زیاد بدن را فرو می‌نشاند و شکم را سبک می‌کند و تب را از بین ‌می برد.

2ـ‌عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال ذکرله الحمی فقال: انا اهل بیت لانتداوی الا بافاضه الماء البارد یصب علینا و اکل التفاح.

ترجمه: ‌به امام علیه‌السلام از بیان تب بر او گفتند پس ایشان فرمودند: همانان ما اهل بیت علیه‌السلام مداوا نمی‌کنیم مگر به فضیلت آب سردی که بر روی ما ریخته می‌شود و خوردن سیب.

3ـ‌عن ابی عبدالله علیه‌السلام: اطعموا محمومیکم التفاح فما من شی‌ء انفع من التفاح.

امام صادق علیه‌السلام فرمود: برای تبهایتان سیب بخورید چرا که چیزی نافع‌تر از سیب نمی‌باشد.

4ـ‌عن ابی عبدالله علیه‌السلام قال: لو یعلم الناس ما فی التفاح ماداووا مرضاهم الابه.

ترجمه: امام صادق علیه‌السلام: اگر مردم بدانند آنچه در سیب است، بیماریهایشان مداوا نمی‌گردد مگر بوسیله‌ سیب.

سیب شیرین به شرط آنکه در بالا درخت خوب رسیده باشد و نارس از درخت چیده نشده باشد میوه‌ایست مفرح و مقوی قلب و اعصاب و تقویت کننده قوای روحی و روانی و تقویت کننده دستگاه گوارش.

چنانچه آب سیب شیرین خوب رسیده را گرفته و با شکر نی پخته بقوام آورند و چند دانه هل و مقداری گلاب و زعفران به آن اضافه نمایند شربتی مقوی درست می‌شود که برای تقویت عمومی بدن و رفع خفقان قلب و وسواس و ضعف اعصاب بسیار مفید می‌باشد و افرادی که فشار خون آنان از حال طبیعی کمتر می‌باشد می‌توانند از شربت مذکور استفاده کنند. اگر سیب را با پوست میل نمایند اضافه برر خواص مذکور برطرف کننده یبوست مزاج و تقویت کننده دستگاه گوارش خوهد بود. خواص سیب شیرین به حدی است که معصومین می‌فرمایند ما اهل بیت زمانی که مریض می‌شویم با سیب مداوا می‌کنیم. اما اگر نارس خورده شود سبب ضعف قوای دماغی شده و حافظه انسان را نقصان می‌دهد.

آب سیب ترش برای افرادی که عطش مفرس دارند بسیار مفید است بعلاوه آب سیب ترش برای اسهالهای صفراوی نیز مفید بوده، اما برای سیار افراد سبب ضعف اعصاب شده و به تجربه رسیده که انسان را ترسو می‌کند.

هرگاه گل برگهای معطر سیب را جمع‌آـوری نموده و با شکرنی یا با عسل به صورت گل قند در آورند این گل قند را برای افرادی که ناراحتی‌های عصبی و ضعف قلب و ضعف عمومی بدن دارند بسیار نافع می‌باشد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد