منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

سیر

سیر 

نام قرآنی: فوم

نامهای متداول: فارسی، عربی: ثوم، تریاق الفقراء؛ عبری: شومیم؛ اردو، هندی، گجرائی، مراتی: سانسکریت: لهسن؛ سانسکریت: لاسونا؛ بنگالی: رسوم؛ پنجابی: ثوم؛ تامیلی: ولیپاندو؛ کشمیری:‌ رهن؛ تلگو: ویلولی؛ ملیالمی: ویلوتولی؛ انگلیسی: garlic؛ فرانسوی: ail؛ آلمانی: Knoblauch؛ لاتینی: Allium؛ ایتالیایی: aglio ؛ یونانی: skordo ؛ اسپانیایی: ajo؛ روسی: chesnok؛

نام علمی: Allium sativum( از تیره‌ی سوسن)

سیر را بعلت خواص دارویی آن همه می‌شناسند و بعلت فراوانی آن که در دسترس همه قرار دارد. آن را به عربی تریاق الفقرا (پاد زهری برای فقیران) می‌نامند. سیر برای مداوای امراض مختلف و برای معالجه‌ی فشارخون مفید است.

گیاهی است گرم، مرک، ضد نفخ، قاعده‌آور(برای زنان)، ضد درد استخوان، ضد کرم، مقوی و برای درمان تنگی نفس بسیار موثر است. سیر برای درمان ناراحتی‌های روده‌ای بعنوان ماده‌ای ضدعفونی کننده به کار می‌رود. در مورد سل ریوی عصاره‌ی سیر سرفه‌ةای شدید را کاهش می‌دهد و بعنوان ماده‌ای خلط‌آرو به کار می‌رود. برای سرباز کردن دمل نیز موثر است. مصرف آن با نمک طعام برای تسکین سردرد و آرامش اعصاب، نفخ معده و روده، هیستری و غیره مفید است. سیر برای درمان گلو درد، فلج، نقرس، گوش درد و کری مفید است. در صورت دسترسی نداشتن به آنتی بیوتیکهای معمولی، عصاره‌ی سیر را برای پیشگیری از عفونت‌ باکتریها و چرکی شدن زخمها به کار می‌برند.

علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل کرده که فرمود خود را با سیر معالجه کنید که هفتاد مرض را شفا می‌بخشد.

وآن زمان را که گفتند: ای موسی، ما بر یک نوع طعام نتوانیم ساخت، از پروردگارت بخواه تا برای ما از آنچه از زمین می‌روید چون سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند. این گیاهان و نوعی کلم (قمری یا کلم سنگ) با اثر گوانیدین سیکلاز ضد سرطان شناخته شده‌اند.                                                   بقره/61


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد