سداب در منابع فقهی:
عن الرضا علیهالسلام قال سداب یزید فی العقل غیر انه ینثر ماءالظهر مستدرک الوسایل ج16 باب 88 ص422
و قال رسول الله صلی الله علیه و آله: قال من اکل السداب و نام علیه من الدوار و ذات الجنب سند فوق.
ترجمه: 1ـ از حضرت رضا علیهالسلام است که فرمودند: سداب خاصیت افزایش قدرت عقلانی دارد ولی سبب تغییر نطفه میگردد.
الکافی: محمد بن یحیی عن احمد بن محمد بن عیسی، عن یعقوب بن عامر، عن رجل، عن ابی الحسن (علیهالسلام) قال:السداب یزید فی العقل.
و عنه، عن محمد بن موسی، عن علی بن الحسن الهمدانی،عن محمد بن عمرو بن ابراهیم، عن ابی جعفر، او ابی الحسن (علیهالسلام) محمد بن موسی قال:
ذکر السداب فقال:اما ان فیه منافع زیاده فی العقل و توافیرا فی الدماغ غیر انه ینثر ماءالظهر.
و روی انه جید لوجع الاذن.
و فی المحاسن نحوه.
المکارم: عن الرضا علیه السلام قال: السداب یزید فی العقل، غیر انه ینثر ماء الظهر.
و عن الفردوس عن عائشه، عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم قال:من اکل السداب و نام علیه، نام آمنا من الداء و الدبیله و ذات الجنب.
در کافی از حضرت ابوالحسن علیهالسلام وارد است که سداب زیاد میکند عقل را و اگر شب کسی مصرف کند از اورام و ذات الجنب و دیگر دردها در امان است اگر بدستور در گوش ریزند درد آن برطرف شود.
سداب از دیدگاه گیاه درمانی:
طبیعت آن گرم و خشک است و قوتع دماغی را افزایش داده باز کننده انسدادهای مجاری مختلف بدن میباشد مقوی معده بوده و برطرف کننده درد عرقالنساء (سیاتیک) و دردهای مفصلی میباشد.