منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

سنجد

سنجد 

1ـ الکافی: انه سمع اباعبدالله علیه‌السلام، یقول فی‌الغبیراء : لحمه ینبت اللحم و جلده ینبت الجلد و عظمه ینبت العظم و مع ذلک فانه سخن الکلیتین و یدبغ المعده و هو امان البواسیر و التقطیر و یوقی الساقین و یقمع عرق الجذام.

ترجمه: بدرستی که از امام صادق علیه‌السلام شنیدم می‌فرمودند در سنجد: سنجد گوشت آن گوشت را و پوست آن پوست را و هسته آن استخوان را می‌رویاند و کلیتین را آن گرم می‌کند و دباغی می‌نمایند معده را وامان می‌دهد از بواسیر و تقطیرالبول و ساقهای پا را قوی می‌کند و از خوردن گوشت استخوان جلوگیری می‌کند.

اندام مورد استفاده بیشتر میوه‌ی آن است. طبیعت سنجد سرد و خشک است. آرد میوه‌ی آن قابض و قطع کننده اسهال بخصوص اسهالهای صفراوی و گرم مزاج می‌باشد و کم کننده ادرار بوده و برای افرادی که ادرار فراوان می‌کنند مفید است مشروط بر آنکه از برودت مزاج آنان نباشد.

برای بچه‌هائیکه شب‌ادرار دارند مفید است. از آرد سنجد نان مخصوصی درست می‌کنند که برای بعضی بیماران مصرف می‌شود.

گل سنجد دارای عطر خوشبوئی است و از فاصله‌ی تقریباً دور بوی آن به مشام می‌رسد، عطر آن مفرح بوده برای مردانی که مزاج گرم و تر دارند و بخصوص برای زنان و دختران جوان بوی آن محرک قوای جنسی می‌باشد و بالعکس باری مردان تقرییاً‌مضعف قوای جنسی است.

از گل سنجد عرق سنجد تهیه می‌کنند که علاوه بر خواص مذکور از این عرق برای تقویت و طویل کردن موی سر زنان استفاده می‌گردد که به صورت خوراکی و ضمادی به هر دو طریق استفاده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد