منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

بادام شیرین

بادام شیرین

1ـ وشکی بعضهم إلی الحسن علیه‌السلام کثره ما یصیبه من الجرب، فقال: إن الجرب من بخار الکبد، فاذهب وافتصد من قدمک الیمنی و الزم أخذ در همین من دهن اللوز الحلو علی ماء الکشک، اتق الحیتان و الخل. ففعل فبری‌ء بإذن الله.

ترجمه: بعضی از اصحاب از امیرالمومنین علیه‌السلام از مبتلا شدن زیاد به جرب شکایت کردند، پس فرمودند: بدرستی که جرب (گری) از بخار کبد می‌باشد. پس برو فصد از قدم پای راست خودت بکن و ملزم کرد که دو درهم (7 گرم) از ورغن بادام شیرین بر آب جوی که با سرکه یا شیر جوشانده شده بگیرد و از ماهیان و ترشی پرهیز کند، پس انجام داد در نتیجه باذن خداوند شفاء یافت.

        مغز میوه‌ی این گیاه مصرف خوراکی و روغن حاصل از مغز بادام مصرف درمانی دارد.

        مغز بادام دارای طبیعتی معتدل بوده و مقوی بدن و سریع کننده رشد در بچه‌ها و نوجوانان و متعاد کننده‌ی قوای تناسلی می‌باشد. کوبیده مغز بادام شیرین با مقداری شکر و زعفران لاغری غیر طبیعی را از بین برده و بدن را متناسب می‌گرداند. روغن بادام شیرین جهت مداوای قولنج روده ـ پیچش شکم و خشکی پوست بدن مصرف می‌شود پوست چربی میوه‌ی بادام را سوزانیده و به زغال تبدیل کرده و با پودر این زغال لثه‌های خود را ماساژ می‌داده‌اند، چنانچه مغز بادام را کوبیده و با مقداری عسل مخلوط کرده صبحانه میل کننده بدن را فربه و کبد را قوی و سرفه‌های مزمن را تسکین می‌دهد.

بادام

1ـ محمد بن یحیی عن العمرکی بن علی عن علی بن جعفر عن اخیه ابی الحسن (علیه‌السلام) قال: سالته عن‌ النثار من السکر و اللوز و السکر و السویق المحمص و المحلی.

ترجمه: عبدالله بن سنان از ابی‌عبدالله علیه‌السلام فرمود: امام سجاد علیه‌السلام هنگامی که مسافر بسوی مکه برای حج عمره بود توشه‌ای از پاکترین توشه‌های بادام و شکر و آرد بو داده و حلوا همراه می‌گردانید.

مغز آن بعلت داشتن یک ماده‌ای از نوع هتروزیدها تلخ مزه می‌باشد.

بادام تلخ : طبیعت آن گرم است، روغن بادام تلخ چنانچه بصورت خوراکی مصرف گردد یکی از داروها بسیار خوب برای دفع اخلاط چسبیده به دیواره‌ی دستگاه گوارش است. ضماد آن با مقداری سرکه برای سردردها و آسم و ورم‌ شش‌ها نیز نافع است، افرادی که به درد کلیه مبتلا هستند، چنانچه درد ناشی از سنگ کلیه نباشد بلکه مربوط به بافت کلیه باشد، می‌توان مقداری روغن بادام تلخ را با مقداری نشاسته و مقداری نعناع خشک پودر کرده بخورند درد کلیه‌ها ساکت خواهد شد.

اگر بادام تلخ را با شربت عسل میل نمایند سختی خروج ادرار را مرتفع می‌سازد.

روغن بادام تلخ چون بادام مقداری سم دارد کشنده‌ی جنین است و ورود آن به رحم باعث سقط جنین در زنان باردار می‌شود. برای گوش‌ دردها مانند: اوتیت چکاندن آن در گوش مفید است.

برای شقاق پوست خوب است و آن را بهبود می‌بخشد.

اگر پودر گنه گنه را با روغن بادام تلخ مخلوط نموده و بر محل درد، در دردهای مفصلی بمالند اکثر مواقع درد را تسکین می‌دهد.

3ـ شوف العروس عن ابی عبدالله الدامغانی انه کان علی‌ بن الحسین یتصدق بالسکر و اللوز فسئل عن ذلک فقرا قوله تعالی لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون و کان علیه‌السلام یحبه.

ترجمه: از ابی عبدالله الدامغانی همانا امام علی‌ بن حسین این چنین بود شکر و بادام را برای تصدق می‌داد پس سوال از آن کردم پس قرائت قول خداوند را کردند شما هرگز بمقام نیکوکاران را خاصان خدا (یا درجات عالیه بهشت) نخواهید رسید مگر از آنچه دوست می‌دارید و امام علیه‌السلام آنها رادوست می‌داشت.

4ـ و قال صلی الله علیه و آله و سلم ان آدم مرض مرضا شدیدا فاصابته فیه وحشه فشکا ذلک الی جبرئیل فقال له اقطع واحده من خشب اللوز و ضمها الی صدرک ففعل فاذهب الله عنه الوحشه.

ترجمه: رسول الله صلی‌الله علیه و آله فرمود: بدرستی که حضرت آدم علیه‌السلام به بیماری شدیدی دچار شد سپس در اثر دچار شدن به این بیماری وحشت در اوفتاد. پس بسوی جبرئیل آن را شکایت کرد پس برای او فرمود یکی از شاخه‌ها (چوب) بادام و آن چه همراه و بالای آن است قطع کن و بر روی سینه قرار ده پس انجام دادم بعد به امر خداوند وحشت را از بین برد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد