منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

بنفشه و شب‌بو و زنبق در منابع فقهی:

بنفشه و شب‌بو و زنبق در منابع فقهی:

(البنفسج و الخیری و الزنبق و ادهانها)

1ـ الخصال: عن محمد بن الحسن بن الولید،‌ عن احد بین ادریس، عن محمد بن احمد السیاری، عن محمد بن اسلم، عن نوح بن شعیب النیسابوری، عن عبدالعزیز بن المهتدی، یرفعه الی أبی عبدالله علیه‌السلام قال: اربعه یعد لن الطبائع:‌الرمان السورانی و البسر المطبوخ، و البنفسج و الهندباء.

2ـ‌ و منه: عن أبیه، عن سعد بن عبدالله‌، عن محمد بن عیسی، عن القاسم بن یحیی، عن جد الحسن، عن أبی بصیر و محمد بن مسلم عن الصادق علیه‌السلام عن آبائه علیم‌السلام قال: أمیرالمومنین علیه‌السلام: اکسر و احر الحمی بالبنفسج و الماأ البارد فان حرها من فیح جهنم.

3ـ و قال علیه‌السلام استعیوا باللنفسج: فان رسول الله علیه‌السلام قال: لو علم الناس ما فی البنفسج لحسره حسوا.

3ـ‌ نوادر الراوندی: با سفاده عن جعفر بن محمد عن آبائه علیه السلام قال:‌قال رسول الله صلی الله علیه و‌آله و سلم فضلنا أهل البیت علی سائر الناس کفضل دهن اللنفسج علی سائر الادهان.

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

[1] روغن سیاهدانه را به تنهایی نباید مصرف کرد زیرا ممکن است کاهش فشار خون شدید بدهد. تعداد مصرف سیاهدانه هم معمولاً تا 21 دانه می‌باشد.

[2] سیاهدانه اگر پودر شود بلافاصله باید مصرف گردد و یا با عسل آن را مخلوط کرد.

[3] مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون شب موقع خواب برای سنگ کلیه صفرا می‌شود.

[4] مغص: یعنی درد شکم و پیچش روده‌ها بدون اینکه یبوست باشد و مواردی که برای امعاء حبس شده باشد.

[5] جوشانده 40 گرم روغن زیتون در ده گرم سنا به حرارت کم تا نصف روغن بخار شود، مصرف خوراکی دارد.

[6] باید توجه داشت بیشترین علت دختر شدن یا پسر گشتن طفل،غلبه شهوت زن و یا مرد است که هر کدام قدرت باوری هم جنس خود را دارد.

[7] بحث سردی و گرمی و مزاج، با شرح دکتر مصطفوی از جلد سوم و اول ذخیره خوارزمشاهی ذکر شده است بطور خلاصه چهار درجه دارد.

درجه اول: منحصر به روح است و محسوس نباشد. مثل آنکه سردی بدن را گرم یا گرمی بدن را سرد گرداند و احساس نگردد مگر اینکه افزایش یافته یا تکرار شود.

درجه دوم: تاثیر آن در روح و اخلاط است و به حد زیانبخشی نرسد مگر بسیار استعمال گردد.

درجه سوم: آن است که ذاتاً‌برای بدن زیان بخش باشد ما این زیان به مرحله‌ی فساد نرسد.

درجه چهارم: که بحدی باشد که موجب فساد بدن و مرگ گردد بخاطر اینکه در روح و اخلاط و رطوبت ثانیه اثر نماید. (نقل از تحفه حکیم مومن)

[8] قرب الاسناد :‌70

[9] المکارم : 214

[10] فی‌المصدر: لقابلو کل مثقال منه بمثفالین من ذهب

[11] المصدر: 214

[12] قولنج: دردی که در روده ها دیگر احشای شکمی پدید آید ( فرهنگ نفیسی)

[13] نقرس: آماسی دردناک در بندهای دست و پا (فرهنگ نفیسی)

[14] داء الحیه:‌بیماری که در سر و پوست بدن موی را می‌ریزد. (فرهنگ نفیسی)

[15] داء‌الثعلب: بیماری که موی از سر بریزاند.

[16] حکه: خارش (فرهنگ نفیسی)

[17] جرب: گری (فرهنگ نفیسی)

[18] شقاق: ترکیدگی پوست (فرهنگ نفیسی)

[19] امراض سوداوی: سرطان، جذام، ورم سپرز، داء الفیل (پاغر ـ بیماری ساق پا) دوالی (واریس)، بهق(پیسی اندام)، جرب، قوبا (خشک ریشه) وسواس

[20] مخزن الادویه باب سنا

[21] داروی کوفته و بیخته (فرهنگ نفیسی)                                                                                      

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد