منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

بسفایج

بسفایج 

عن ابی عبدالله قال: لرجل بای شیء تعالجون محمومکم اذا حم؟ قال:‌اصلحک الله بهذه الادویه المرار البسفایج و الغافث و ما اشبه، قال: سبحان الله الذی یقدر ان یبریء بالمره یقدر ان یبریء بالحلوم ثم قال:

اذا أحدکم فلیاخذ اناء فیجعل فیه سکره و نصفاً‌ ثم یقرء علیه ما حضر من القرآن، ثم یضعها تحت النجموم، ثم یجعل علیها حدیده فاذا کان الغداه صب علیها الماء و مرسه بیده ثم شربه، فاذا کانت اللیله الثانیه زاد سکره اخری فصارت سکرتین و نصفاً، فاذا کان اللیله الثالثه فزاد سکره اخری فصارت ثلاث سکرات و نصفا.

ترجمه: از امام صادق علیه‌السلام در کتاب وسائل الشیعه ج 17 ص 78 حدیث شماره شش: نقل شده است که حضرت به مردی فرمودند به چه وسیله مردمی را که تب می‌کنند معالجه می‌نمائید؟ شخص عرض داشت به همین دواهای تلخ مثل غافث و بسفایج، حضرت فرمودند منزه است خدائی‌ که در عین اینکه می‌تواند با تلخی بیماری را مداوا نماید، با شیرینی مداوا می‌نماید، سپس فرمودند اگر کسی از شما را تب فرا گرفتن در ظرفی تا یک قاشق و نصف شکر ریخته سپس بر‌ آن چه که از قرآن حفظ دارد می‌خواند و آن را زیر ستارگان آسمانی قرار داده و بر روی آن سینی آهنی قرار داده و فردای آن روز بر آن نصف دیگر آب می‌ریزد، مخلوط نموده و می‌آشامد پس در شب دوم یک قاشق (مجموعاً دو قاشق و نیم) بر آن اضافه کرده می‌آشامدو همین عمل را در شب سوم نیز تکرار می‌نماید و شفا می‌یابد.

ریزوم این گیاه دارای مواد دارویی و مقداری تانن و مقداری مواد لعابدار یک ماده‌ی گلوکزیدی بنام پلی پودین می باشد از این جهت این گیاه را Paly podium vu lgore می‌نامند.

جهت دفع انگلها ـ شستشوی بعضی از زخم‌ها به کار می‌رود و قدری سمی است.

ساقط کننده جنین ـ مداوا کننده خفقان سخت علاج ـ معالج عفونت‌های کلیه و مثانه و مجاری ادراری است. چنانچه مقدار چهار گرم از پودر ریزوم آن را با دو سه عدد تخم‌مرغ نیم‌پز بخورند کوفتگی و گرفتگی اعضاء بدن را برطرف خواهد کرد. برای معالجه دردهای مفاصل و درد مفصل ران بسیار مجرب است.

افرادی که ترشحات اشک چشم آنان زیادتر از حالت طبیعی می‌باشد برگ خشک شده‌ی آن را با حنا مخلوط کرده و بر سر می‌گذارند ترشحات زیادی را نقصان می‌دهد (پودر برگ بسفایج نیم برابر و حنا یک برابر) خوردن ویزوم بسفایج با ریشه‌ی شیرین بیان به مقدار دو برابر شیرین بیان و یک برابر ریزوم بسفایج و یک برابر انیسون جهت معالجه سرفه‌های آسمی، تنگی نفس مفید است و اگر آن را با فلوس و ترنجبین بخورند برای بیماری صرع نافع است و در مرض جذام روزی شش گرم از پودر آن را با مقداری مغز فلوس مخلوط کرده و به مدت هفت روز آن را می‌خورند و در بهبود جذام همراه داروهای اصلی بسیار مفید است و افرادی که ناراحتی ریوی دارند بهتر است با مقداری پرسیاوشان مصرف نمایند و در بیماری صرع به تجربه رسیده است.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد