منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

کافور

کافور 

1-   الکافی: عن ابن محبوب عن رجال قال: دخل رجل علی ابی عبدالله علیه‌السلام و هو یشتکی عینه، فقال له: این انت عن هذه الاجزاء‌ الثلاثه: الصبر و الکافور و المر؟ فعمل الرجال ذلک، فذهب عنه.

                                                                                                بحارالانوار ـ ج 62 _ باب عین

     ترجمه:‌ ابن محبوب از مردی گفت:‌مردی بر امام صادق علیه‌السلام داخل شد و او از چشمش شکایت کرده پس امام فرمود: ‌کجا شما از این اجزاء سه گانه: صبر زرد و کافور و مر استفاده کردید؟ پس آن مرد آن را انجام و چشم او سلامت یافت (درد از آن رفت)

2-   قال علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام: و اما فی‌الصیف فاذا احتجمت فکل السکباج و الهلام و المصوص ایضا و الحامض و صب علی‌ها متک دهن البنفسج بماء الورد و شیء من الکافور و اشرب من ذلک الشراب الذی و سفته لک بعد طعامک و ایاک و کثرت الحرکه و الغضب و مجامعه النساء لیومک.

                                                                                                بحارالانوارـ ج62 ـ رسال الذهبیه

     ترجمه: امام رضا علیه‌السلام فرمودند: اگر عمل حجامت در تابستان انجام شود، خوراک سکباج و هلام و مصوص همچنین ترشیجات مناسب است و خوبست در این فصل، پس از حجامت از عطر بنفشه و گلاب و کافور استفاه کنند و از آن شرابی که وضعش را برای شما بعد از غذا ذکر کردیم بنوشید و از حرکت زیاد و خشم و هیجانات عصبی پرهیز کنید نباید بلافاصله بزنان نزدیک شوید.

        درختی است زیبا که بیشتر در چین و ژاپن و هندوستان می‌روید در تمام اعضاء این درخت اسانس مخصوصی هست که این اسانس پس از بیرون آمدن از درخت و اکسید شدن به کافور تبدیل می‌شود. مردم نواحی مذکور از تقطیر برگ و پوست این درخت کافور تهیه می‌کنند.

        کافور می‌تواند از کلیه راههای بدن جذب و وارد بافتها گردد و مصارف طبی فراوان دارد.

        طبیعت آن سرد و خشک است این صمغ ضد حرارت و ضد قدرت قوای تناسلی می‌باشد و چنانچه مردی مقدار یک مثقال کافور را یک دفعه بخورد برای همیشه قدرت مردی خود را از دست داده و کاملاً‌ عقیم خواهد شد و چنانچه زنان بخورند ‌آنان نیز تمایل جنسی خود را از دست خواهند داد.

بعضی از زنان که از نظر غریزه جنسی پر حرارت بوده و دیر غریزه جنسی آنان اغناء می‌شود برای رسانیدن آنان به حال طبیعی مقدار یک گندم کافور را به آنان بخورانند تا به حال طبیعی درآیند برای مداوای سوزش بول و عطش مفرط کافور را به صورت خوراکی و به مقدار یک گندم تجویز می‌نمایند این دارو قدرت ضد عفونی شدید دارد و جهت کشتن و بی حس کردن اکثر میکروبها به خصوص میکروب‌های موجود در زخم‌های گرم مزاج مانند باد سرخ ـ جوش‌های خونی پوست بدن ـ دملها ـ شیرپنجه و بعضی زخم‌های دیگر این صمغ را با سرکه مخلوط و بر زخم ضماد می‌کنند. اگر زخم سوزش داشته باشد به جای سرکه می‌توان کافر را با شیرگاو مخلوط نمود.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد