منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

بهمن

بهمن 

ریشه‌ی گیاهی است که شبیه به زردک می‌باشد و کمی از آن سخت تر و ناهموارتر و غیرصاف و معطر نیز می‌باشد. این ریشه خود دو نوع است یکی سفید و دیگری سرخ رنگ و هر دو خواص مشابه دارند با این تفاوت که سرخرنگ آن قوی تر است.

طبیعت این دارو گرم و خشک بوده دارویی است مقوی قوای تناسلی و مقوی قلب و برای افرادی که به ضعف مبتلا هستند مفید می‌باشد. ضمناً از بین برنده‌ی نفخ و ذوب کننده‌ی اخلاط بلغمی بوده و برای خفقان و سنگ‌ کلیه و سنگ‌های مجاری اداری و یرقان ویروسی بسیار مفید است روی هم رفته برای افرادیکه مزاج‌های سرد و مرطوب دارند بسیار مفید است.

اگر این دارو را پودر کرده با عسل و مختصری نمک طعام مخلوط نموده و بر چهره ضماد نمایند جریان خون را در مویرگ‌های پوست صورت زیاد کرده و رنگ چهره را نیکو می‌گرداند.

زنهائی که در رحمشان ترشحات زیادتر از حالت طبیعی دارند چنانچه این دارو را جوشانده با مقداری زعفران مخلوط و در رحم تنقیه نمایند رطوبت زیادی را از بین برده و رحم را معطر می‌سازد.

می‌توان این عمل را با پودر خشک آن نیز انجام داد. افرادی‌ که قصد فربه شدن دارند اگر این دارو را بجوشانند و آب صاف شده‌ی دارو را با مقداری شکر چند روز ناشتا میل کنند و همراه صبحانه مقداری بادام شیرین میل کنند چاق و فربه می‌شوند. مقدار خوراک از پودر این دارو ده گرم ولی به صورت جوشانده تا بیست گرم می‌توان استفاده کرد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد