منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

تاتوره

تاتوره 

بیشتر مواد شیمیایی موجود در این گیاه تقریباً شبیه به موادی است که در گیاه بذر البنج (بذربنگ)‌موجود می‌باشد طبیعت آن سرد و خشک بوده گیاهی است بسیار مخدر و سکر آور و اگر به مقدار زیاد مصرف شود شعور و عقل را زایل می‌سازد. در قدیم از گلبرگ‌های آن برای مداوای سردردهای صفراوی و گرم مزاج به مقدار کم استفاده می‌کرده‌اند. مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد.

افرادی که مبتلا به چشم درد هستند چنانچه برگ این گیاه را گرم کرده و بر روی چشم بگذارند درد چشم را ساکت می‌کند.

از این گیاه بعنوان داروهای ضمادی استفاده می‌شود و یا در داروسازی‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغنی که از این گیاه گرفته می‌شود برای شستشوی زخم‌ها و دمل‌ها بسیار نافع بوده و همچنین جوشانده برگ یا گل یا میوه‌ی این گیاه با سرکه در این مورد بسیار مفید است.

اگر شخصی از این گیاه خورده باشد باید فوراً استفراغ کند و یا دستگاه گوارش را شستشو دهند. ولی اگر به مقدار کم بخورد می‌تواند با خوردن رازیانه و فلفل سیاه از ضرر آن جلوگیری کند.

(افراد معتاد مقاومت بیشتری نسبت به این گیاه دارند تا افراد عادی)

چون شعور و عقل را زایل می‌سازد شخص مسموم حرفهای بیهوده و پراکنده می‌گوید، نمی‌تواند راه برود و درست بنشیند. برای مداوا علاوه بر شستشوی دستگاه گوارش باید مقداری روغنهای گرم مزاج مانند روغن زیتون و روغن گردو بدهند به مقدار نصف استکان و دست و پای مسموم را در آب گرم بگذارند و بدن او را گرم نگه دارند.

(معجونی که برای خنثی نمودن اثر تاتوره بکار می‌رود درست می‌شود از فلفل سیاه و رازیانه و عسل)


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد