منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

«مقل بوی جهودان»

«مقل بوی جهودان» 

وجه تسمیه آن این بوده است که یهودیان آن را بسیار بخور می‌داده‌اند و مردم هندوستان آن را گوگل می‌نامند.

بهترین نوع مقل آن است که خالص و براق و لزج و چسبنده و نرم  و خوشبو و زرد رنگ و تلخ مزه باشد و در آب خوب حل شود صمغ مقل هر چه کهنه‌تر شود سختی آن بیشتر و طعم آن تلخ‌تر می‌گردد.

طبیعت آن گرم است. مقل خواص طبی فراوان دارد و سبب جمله از بین بردن بلغم و اخلاط زیادی اندام‌ها و دستگاه‌های بدن مانند اخلاط ریه‌ها می‌باشد. چنانچه مقدار دوم مثقال مقل سرخرنگ را خوب بسایند و با شربت عسل (عسل محلول در آب) بخورند اخلاط سینه را از بین می‌برد و در ضمن نفخ اعضاء‌و دستگاههای بدن منجمله دستگاه گوارش را نیز زایل می‌گرداند.برای تقویت قوای تناسلی مقدار چهار گرم مقل را با یک لیوان شیر تازه دوشیده میل می‌نمایند این عمل ضمن قوای تناسلی اخلاط زیادی بدن را دفع نموده و ضعف کبد و ضعف گوارش و درد مفاصل را نیز از بین خواهد برد.

پزشکان قدیم برای مداوای کزاز ضمن معالجات دیگر مقل را نیز به صورت خوراکی تجویز می‌نموده‌اند در معالجه مجرب بوده است. چنانچه مقل را با مقداری سرنج مخلوط کرده و بر تکمه یا دانه بواسیر بگذارند آن را از بین خواهد برد و چون داروی مذکور را بر ورم‌های محکم ضماد نمایند ورم را تحلیل می‌برد.

در مداوای بیماری سیاتیک خوردن و ضماد مقل بسیار مفید است. بخور دادن مقل ارزق در زیر رحم زنان سبب ضدعفونی شدن رحم و باز کردن عادت ماهانه و رقیق شدن خون عادت ماهانه می‌شود.

زنانیکه هنگام شروع دوره جنسی (عادت ماهانه) شکم درد دارند بخور مقل ازرق در زیر رحم برای آنان مفید است و درد را از بین می‌برد و چون ساق کننده جنین است زنان باردار در استعمال آن مجاز نیستند. اگر مقداری مقل ازرق را با باقلای پخته مخلوط کرده و بر خنازیر بگذارند آن را تحلیل می‌برد. مقدار مصرف غیر از موارد استنشاقی سه تا چهار گرم می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد