منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

«نیلوفر آبی»

«نیلوفر آبی»  

 

 

 

این گیاه گل زینتی دارد که در داخل آب‌های راکد زندگی می‌کند از پائین به ته آب چسبیده و ساقه قائم آن در آب قرار دارد برگ‌های پهن دارد که بر سطح آب مفروش شده‌اند. دمگل از وسط برگ‌ها بیرون آمده و در هوا قرار دارد. گل آن درشت و زیبا و به رنگ‌های مختلف می‌باشند و بهترین نوع آن از نظر دارویی گل سفید یا نیلی رنگ آن است و در میان میوه دانه‌های کوچک سیاه رنگ وجود دارد که دارای ماده لزجی می‌باشند.

طبیعت آن سرد و تر است. گل و ریشه و میوه و دانه آن مصرف دارویی دارند. اینک چند نمونه از خواص دارویی آن ذکر می‌شود.

1)   جوانانیکه بسیار محتلم می‌شوند چنانچه مقداری ریشه آن را با دانه‌ی خشخاش مخلوط و میل نمایند از احتلام خارج از حال طبیعی آنان جلوگیری می‌شود.

2)   افرادیکه به ورم حلق و یا بیماری حناق (دیفتری) مبتلا می‌شوند اگر مقداری از ریشه‌ی نیلوفر آبی را دم کرده و آب آن را غرغره نمایند ورم حلق را زائل می‌کند.

3)      در بهبودی دیفتری همراه داروهایی دیگر اثر قابل توجهی دارد.

4)      بوییدن گل آن مقوی قلب و اعصاب و مسکن دردهای گرم مزاج بوده و خواب‌آور می‌باشد.

5)   گل آن را برای معالجه تب‌های مزمن گرم مزاج به کار می‌برند و ریشه‌ی آن بیشتر در معالجه‌ اسهال‌های مزمن و یا ورم طحال به کاربرده می‌شود. مقدار خوراک از جرم گل آن که خشک شده باشد و پودر کرده و به دهان ریخته و بخورند ده گرم و از مطبوخ گل آن که پس از دم کردن صاف نموده و آب صاف شده را بخورند تا هفت مثقال است و مقدار خوراک از ریشه‌ی آن از چهارگرم تا ده گرم می‌باشد. این دارو به طور موقت قوای تناسلی را ضعیف می‌کند. لذا افرادیکه مصرف می‌کنند لازم است که پس از بهبودی بیماری مورد مداوا با استفاده از داروها یا غذاهای مقوی قدرت جنسی این نقیصه را بر طرف نمایند. آنان که گاهی که اثر برخورد شدید حرارت کوره‌ها یا آفتاب شدید بر سردچار سردردشدید می‌شود. اگر در چنین مواقع مقداری از گیاه نیلوفر آبی را کوبیده و بر سر گذارند سردرد را ساکت می‌کند.

افرادیکه به درد مثانه مبتلا هستند اگر گل یا دیگر اعضا این گیاه را کوبیده و در بالا مثانه گذارند و یا مقداری از عصاره‌ی آن را ضماد کنند درد مثانه آنان ساکت خواهد شد. افرادیکه عطش مفرط دارند اگر مقداری نیلوفر آبی را دم کرده میل کنند عطش برطرف می‌شود. خوردن این گیاه برای افراد سرد مزاج و مردان مبتلا به سرعت انزال و افراد بلغمی مزاج مضر است، مگر آنکه آن را با دارچین و عسل میل نماین. از گل این گیاه می‌توان عرق نیلوفر تهیه نمود که خواص آن مشابه خواص گل گیاه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد