منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

«گل قند»

«گل قند» 

 

 

گل انگبین ( یعنی مخلوط برگ گل با عسل)

از نظر طبیعت:

            طبیعت آن گرم است.

مشخصات گیاه:

گل سرخ چند نوع است که اکثراً دارای اسانس مخصوص گل سرخ می‌باشد از میان این‌ها نوعی که تخمدانش تقریباً‌ کوزه‌ای شکل و کشیده است گل محمدی نام دارد بهترین نوع گل سرخ است و آنکه تخمدانش مدور است گل آتشی نام دارد که در ساختن گل قند کمتر استفاده می‌شود.

خواص دارویی:

دارویی است مقوی مغز قوای دماغی خشک کننده رطوبات زیادی بدن و مسهل خولی است برای افرادی رطوبی مزاج و بلغمی مزاج. بعضی افراد بخصوص افراد مسن که در اثر کثرت رطوبات بدن و مراکز عصبی سست و بی‌حال و کم حوصله و کم حافظه شده و یبوست مزاج دارند می‌توانند روزی یکبار بعد از غذا مقداری گل قند مصرف مایند. تا ناراحتی آنان برطرف گردد و همچنین برای افرادیکه آثار و مقدمات فلج اعضاء بدن در آنها هست و یا افرادیکه درد مفاصل رطوبی دارند مفید است.

افراد گرم مزاج باید گل قند را با آبلیمو یا سکنجبین میل نمایند. گل قند یا برگ کل بهر صورتی که خورده شود حرکات دودی روده‌ها را تشدید می‌کند از این جهت است که خاصیت مسهلی دارد. اما افراد زیاد گرم مزاج یا افرادیکه عادت بر اسهال‌های صفراوی دارند و افراد مبتلا به ناراحتی وسواس در خوردن گل قند مجاز نیستند.

طرز تهیه:

در ساختن گل قند مقداری گلبرگ گل سرخ را مقداری عسل طبیعی به نسبت یک به دو مخلوط کرده در دو ظرف شیشه‌ای سربسته ریخته در آفتاب گذارند تا سرشته شود سپس در ظروف مربوط به خود ریخته و بعنوان گل قند استفاده می‌کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد