منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

«زبان گنجشک»

«زبان گنجشک»  

 

 

از نظر طبیعت:

طبیعت آن گرم است.

مشخصات گیاه:

            هر دانه باریک و طویل شبیه به زبان گنجشک است و وجه تسمیه این گیاه به این علت بوده است بیشتر دانه‌های میوه این درخت مصرف درمانی دارد.

خواص ـ کاربردی:

 خاصیت اصلی این دارو تقویت و تحریک قوای تناسلی می‌باشد. در هر دو جنس زن و مرد بعلاوه جهت مداوای پهلو و درد تهیگاهی که از رطوبات اطراف اعصاب باشد و نفس تنگه رطوبی و سرفه مزمن مفید می‌باشد. در بعضی از زنان نازا که تخمدان‌ها سالم و عمل تخمک‌سازی بحال طبیعی انجام می‌شود اما کیسه رحم به عللی آمادگی پرورش جنین را ندارد و یا لوله‌های اویدوکت که تخمک از آنها به رحم می‌آید ناراحتی‌هائی دارد یکی از داروهائی‌ که این قبیل زنها می‌توانند بخود بگیرند پودر میوه‌ی زبان گنجشک است که بعد از طٌهر (پاکی قاعدگی) بخود می‌گیرند و پس از نزدیکی امکان باردار شدن را زیاد می‌کند (مایه پنیر خرگوش برای این گونه زنها‌ موثرتر است.)

برای گرفتگی عضلات، برگ درخت زبان گنجشک را بکوبند و با سرکه مخلوط کرده بر عضله گرفته شده بمالند گرفتگی را برطرف خواهد کرد.

طرز مصرف:

مقدار خوراک از پودر دانه به تنهایی هشت گرم و اگر با جوزبران با مغز گردو مصرف شود شش گرم است. از دانه زبان گنجشک و جوزبّوا و مغز گردو و عسل معجون لسان العصافیر درست می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد