منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

«شکرنی(نیشکر)»

 «شکرنی(نیشکر)» 

 

خواص ـ کاربرد:

گیاهی است از تیره‌ی‌ گندم، گرچه شکر نی و شکر تهیه شده از چغندر قند هر دو قندشان ساکاروز است اما خواصشان با هم متفاوت است.

فوائد شکر نی فراوان است که چند نمونه راذکر می‌کنیم: خوردن مقداری شکرنی با روغن بادام شیرین سبب بهبود قولنج ریحی‌(بادی) و دفع نفخ دستگاه گوارش می‌گردد. ضمناً ضرر شکرنی برای بیماران مبتلا به مرض قند از شکر چغندر کمتر است.

شکر نی بر خلاف شکر چغند ر از پیری زودرس وس سفید شدن بی‌موقع موهای بدن جلوگیری می‌کند. نباتی که از شکر نی می‌سازند برای تسکین سرفه‌های رطوبتی بسیار نافع است.

اگر مقداری شکر نی را با مقداری قطران و سندروس و نوشادر بطوریکه مقدار شکر دو برابر و بقیه از هر کدام یک برابر گرفته بسایند و با کره حیوانی مخلوط نموده و بر بعضی بیماریهای جلدی مانند: قوبا و برص و بعضی زخم‌های دیر علاج پوستی بمالند اثر نیکویی در بهبودی مرض دارد.‌(قوبا نوعی بیماری شبیه به جذام است و برص لکه‌های سفیدی است با پوست ضخیم که بر سطح بدن ظاهر می‌شود و چنانچه سوزن به آن زده شود، از آن خون بیرون نیامده بلکه مایع زرد رنگ خارج می‌شود) شربت شکرنی با زعفران و گلاب برای تقویت قلب و اعصاب و کم‌خونی و ضعف عمومی بدن در افراد کم خون سرد مزاج و شربت آن با بید مشک جهت تقویت قلب و اعصاب افراد گرم مزاج به کار برده می‌شود. از این شکر می‌توان به جای عسل در ساختن گل قند استفاده نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد