منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

«شاهدانه»

«شاهدانه» 

 

مشخصات گیاه:

گیاهی است که بوته نر و ماده آن از هم جدا می‌باشد. برگ‌ها و شاخه‌های گلدار پایه ماده این گیاه و گل آذین ماده آن را پس از چیدن که به حالت سبز است از آنها یک نوع ماده مخدر به نام بنگ درست می‌کنند. اروپائیان بنگ را در یک مشروب الکلی ضعیف می‌خیسانند و نوعی مشروب الکلی مخدر به وجود می‌آورند.

ساقه این کیاه دارای الیافی است که در قدیم از این الیاف نوعی پارچه درست می‌کرده‌اند و افرادیکه بیش از حالت طبیعی چاق بوده‌اند با پوشیدن لباسی که از این نوع پارچه درست می‌شده چاقی آنان از بین رفته و به حالت طبیعی در می‌آمده‌اند اما برای سایر افراد مضر است.

ضمناً از الیاف ساقه شاهدانه نوعی کاغذ درست می‌کرده‌اند که با کاغذ ابریشم برابری می‌کرده است. طبیعت این گیاه سرد و خشک است. بعضی از اطباء سنتی آن را معتدل دانسته‌اند.

از نظر طبیعت:

برگ و سرشاخه‌های جوان آن برای افرادی که مزاج‌های گرم و تر دارند، سبب فرح و نشاط آنان می‌شود.

خواص ـ‌کاربرد:

ضمناً‌ دانه این گیاه اشتها‌آور است و عطش را نیز زیاد می‌کند و قدرت جنسی را نیز موقتاً‌تحریک ساخته اما در دراز مدت تضعیف می‌سازد. خوردن زیاد دانه یا دیگر اعضاء این گیاه سبب کندی ذهن و خواب آلودگی انسان و ضعف چشم شده و ایجاد ترس و وحشت در انسان می‌کند که در بعضی افراد مصرف زیاد دانه آن به خصوص اگر خام باشد سبب مالیخولیا می‌شودو کلیه‌ها را نیز تنبل می‌کند و گاهی مقدمه استسقاء را در انسان فراهم می‌سازد.

روغنی که از این دانه گیاه تهیه می‌کنند به صورت مسکن در گوش دردهای شدید به کاربرده می‌شود.

هر گاه عضوی از اعضاء بدن درد عصبی داشته باشد عصاره یا جوشانده برگ این گیاه را بر آن ضماد کنند درد ساکت می‌گردد. دانه شاهدانه استفراغ را ساکت می‌کند و قابض شکم است ضماد روغن حاصل از دانه خام این گیاه برای تسکین دردهای عصبی اعضاء بدن نافع است.

وقتی دانه شاهدانه را به قصد خوردن بو می‌دهند مضار آن تا حدودی از بین می‌رود. دانه‌ی این گیاه برای افراد چاق مضر است، چون چاقی را افزون می‌کند. افرادیکه گاه گاهی بی‌جهت فکر و خیال فاسد و بد می‌کنند شاهدانه برای آنان خوب نیست و اگر به خوردن شاهدانه مدتی ادامه دهند به بیماری روانی مبتلا خواهند شد. حشیش و بنگ را از این گیاه تهیه می‌کنند که دو ماده مخدر و مضرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد