منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

«تاج ریزی پیچ»

«تاج ریزی پیچ» 

 

الدواء من القدر و قد ینفع بادن الله تعالی

دوا از وسایل تقدیر است. به فرمان خدا فایده می‌دهد.   «نهج‌الفصاحه1606»

به فارسی «تاج‌ریزی،روباه تربک، انگور روباه، تاج‌ریزی پیچ» و در برخی کتب طب سنتی با نام‌های «عنب‌الثعلب، عنب‌الثعلب مجّنن، یاسمین بّری، حلوه مرّه » نام برده می‌شود. در مناطق مختلف ایران آن را با نام‌های محلی می‌شناسند، از جمله در گیلان: سیاه تال؛ در نوشهر: پَل چنار و کک ماری؛ در همدان:قلمکار و در آذربایجان: اوزومی، قوش اوزومی نام دارد.

نام انگلیسی: Bitter Sweet و Woodynightshade گفته می‌شود گیاهی است از خانواده‌ی Solanaceae می‌باشد.

نام علمی: Solanumdulcamaral

مشخصات گیاه:

تاج‌ریزی پیچ، درختچه‌ای است پیچیک‌دار و بالا رونده با ساقه‌های چوبی برگ‌های آن سبز متناوب و تخم‌مرغی است. گل‌های آن به رنگ بنفش در تابستان ظاهر می‌شود. میوه‌ی آن کوچک و تخم‌مرغی به رنگ قرمز برّاق آویزان و دارای تعداد زیادی تخم در داخل آن می‌باشد.

خواص ـ کاربردی:

قسمت مورد استفاده‌ی تاج‌ریزی پیچ به عنوان دارو، معمولاً‌ساقه آن است که از گیاه بزرگتر از 2 سال گرفته می‌شود و پس از خشک شدن به مصارف دارویی می‌رسد. در تایوان دم کرده‌ی قطعات خشک ساقه‌های گیاه را در موارد روماتیسم مفصلی و بیماری‌های قلبی مصرف می‌کنند و بعنوان ضد اسپاسم در موارد آسم و سیاه‌سرفه کاربرد دارد. در هند برای بیماری‌های پوستی جرب‌تر، جذام، ناراحتی سیفیلیسی، روماتیسم مزمن و بزرگ شدن کبد، تاج‌ریزی تجویز می‌شود. ساقه‌های آن مّدر، محلل و مخدّر است و ترشحات غدد را افزایش می‌دهد و در موارد روماتیسم و التهاب‌های شدید پوستی و خنازیر مصرف می‌شود.

در طب سنتی از میوه‌ی آن ضماد برای سرطان و غدد استفاده می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد