منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

پیاز عنصل (پیاز دشتی ـ پیاز موش ـ اسقیل)

پیاز عنصل (پیاز دشتی ـ پیاز موش ـ اسقیل)  

 

 

پیاز این گیاه برای اکثر امراض مغز مانند:‌مالیخولیا‌، صرع، سردردهای سرد مزاج، سرگیجه، فالج لقوه و فراموشی است و سبب تقویت قدرت بینایی شده و تنگی نفس و سرفه‌های کهنه و آسم را بهبود می‌بخشد و هضم غذا را آسان و تخلیه معده را سریع و سنگ مثانه را متلاشی و دفع می‌نماید و چون سبب سقط جنین می‌گردد زنان باردار از خوردن آن باید پرهیز کنند.

برای دردهای مفاصل: مفید است و افرادیکه موی بدنشان می‌ریزد چنانچه با آب پیاز عنصل بن موها را ماساژ دهند از ریزش مو جلوگیری می‌شود.

برای بیماری آسم: یک برابر پیاز عنصل را با دو برابر عسل طبیعی مخلوط کرده و طبح نمایند و چند نوبت بخورند به جز یک نوع آسم بقیه را مداوا می‌کند. دستور فوق برای دردهای کهنه معده مفید است.

برای بیماری بهق: مغز پیاز عنصل را کوبیده و در سرکه حل کنند و مخلوط حاصل را در حمام به محل بهق بمالند بهقی که با سایر ادویه معالجه نشده بدین طریق زایل می‌گردد.

در اماکنی که موش، مار، مورچه، پشه و مگس زیاد است مقداری پیاز عنصل را بکوبند چون بوی آن در فضا پراکنده شود جانوران مذکور از آن محل دور می‌شوند.

مقدار خوراک پیاز عنصل برای قطع اسهالهای سرد مزاج یک و نیم مثقال است که در روغن حیوانی و نمک بریان کرده و صبح ناشتا بخورند سایر موارد نیز باید پیاز را طبح نمایند و خوردن خام آن توصیه نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد