منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

انواع انگور و خواص آنها

«انگور»  

 

 

 

ام قرآنی: عنب (مفرد) ـ اعناب (جمع)

نام‌های متداول: فارسی: انگور، فرشک؛ عربی: عنب؛ عبری: عنو؛ اردو، هندی،پنجابی،بنگالی: انگور؛ تلگو، سانسکریت، مراتی، گجراتی: درکش؛ ملیالمی: مونتارنگا؛ کشمیری: داچ؛ انگلیسی:grape ؛ فرانسوی:vigne-cultive ؛ یونانی: staphilia ؛ آلمانی:weinbeere,Traube ؛ اسپانیایی:uva ؛ لاتینی:acinus ؛ ایتالیایی:acino,uva ؛ روسی:vinograd .

نام‌ علمی: vitis vinifera ( از تیره‌ی انگور Vitaceae)

انگور یکی از لذیذترین میوه‌هایی است که خداوند برای انسان آفریده است و از این رو یازده مرتبه در قرآن مجید نام این میوه به صورت مفرد (عنب) و جمع (اعناب) آمده است.

چند نوع انگور خودرو (مو) در نقاط مختلف جهان هست بنابراین تعیین زادگاه اصلی مو مشکل است. نقل شده که کاشت مو قبل از زمان نوح متداول بوده است. از این رو شاید بتوان گفت که در بین میوه‌ها انگور قدمتی بیش از نخل دارد. تاکنون حدود هشت هزار نوع انگور پرورشی در سرتاسر جهان دیده شده است که نوعی انگور بی‌دانه ( به نام تامسون) در سطحی وسیعی درچندین کشور کاشته می‌شود.

انگور یکی از بهترین منابع طبیعی گلوکز و فروکتوز است. اخیراً ترکیب دیگری به نام ویتامین P از آن تهیه می‌شود. این ویتامین در جلوگیری از خونریزیهای ناشی از بیماری قند بسیار موثر است،[1] تورم وریدی و تصلب شرائین بدن را بخوبی بهبود می‌بخشد، انگور به علت مواد معدنی موجود در آن خاصیتی محرّک، هاضم، آرام‌بخش، اشتهاآور، مبرّد، و مدّر دارد. خون را زیاد و تصفیه می‌کند و ناتوانی عمومی را درمان می‌بخشد.

آب غوره قابض است و گلودرد را درمان می‌کند. شیره‌ی تاک برای بیماری‌های پوستی و چشم درد مفید است. انگور همچنین برای برنشیت مزمن، بیماری‌های قلبی، التهاب کلیه و نقرس و لاغری و صاف کردن خون مفید است و برای جلوگیری از تشنج ناشی از یبوست آب انگور را به کودک می‌خورانند و برای رفع تب و سرماخوردگی بسیار ثمر بخش است. برای مبتلایان به بیماری‌ یرقان نیز غذای مفیدی است. انگور در سرتاسر جهان مصرف خوراکی دارد. کشمش از نظر طبی مفیدتر از انگور است. کشمش برای تب، سرفه، نزله، یرقان و تورم نیمه حاد کبد و طحال نافع است. 21 عدد آن صبح ناشتا همواره مصرف می‌گردد[2]. دانه انگور سرد است و پودر هسته آن جهت سرمه برای رفع جراحات و تقویت بینایی مفید است.

یک رژیم انگور را با یک وعده 2/1 کیلو یک دهه و سپس در دهه دوم دو وعده و در دهه سوم ماه سه وعده کامل بجای غذا می توان استفاده کرد که خواص بیشماری دارد.سرکه  از بهترین داروهای کاربردی به خصوص در آخر غذا و برای بیماری‌های قلب و عروق و گوارش است.



1با هسته خورده شود.

2حدیث حضرت علی علیه السلام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد