منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

ترب

ترب 

1ـ محمد بن یعقوب، عن علی بن محمد بن بندار، عن ابیه، عن محمد بن علی الهمدانی، عن حنان قال: کنت مع ابی عبدالله علیه السلام علی المائده فناولنی فجله فقال: یا حنان کل الفجل فان فیه ثلاث خصال: ورقه یطرد الریح، ولبه یسهل البول و اصوله تقطع البلغم.                        وسایل الشیعه ـ ج 17ـ باب 121 ـ ص 163

ترجمه: حنان می‌گوید: همراه امام صادق علیه السلام سر سفره‌ای بودم پس ترب خوردم، حضرت فرمود:‌ای حنان ترب بخور. زیرا آن سه خاصیت دارد: برگشت بادها را برطرف می‌کند و دانه‌اش بول را آسان می‌کند و ریشه‌اش (ساقه‌اش) بلغم را از بین می‌برد.

2ـ‌قال الکینی: و فی روایه اخری ورقه یمریء.

ترجمه گفت:‌کلینی در روایت دیگر از امام علیه‌السلام: برگ او گوارا می‌باشد.

3ـ عن ابی عبدالله علیه السلام قال: الفجل اصوله تقطع البلغم و لبه یهضم و ورقه یحدرالبول حدرا.

ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود: ترب ریشه‌ای بلغم را از بین می‌برد و دانه‌اش هضم را آسان می‌کند و برگش خروج بول تشدید می‌کند.

گیاهی است یکساله از تیره شب بو که هم مصرف خوراکی و هم مصرف درمانی دارد.

طبیعت این گیاه گرم است اندام مورد استفاده این گیاه برگ و دانه و ریشه غده‌ای آن است. دانه این گیاه دفع کننده نفخ دستگه گوارش بوده اما برگ و غده زیرزمینی آن در دستگاه گوارش ایجاد نفخ می‌کنند. مدر بول ـ زیاد کننده شیر مادران می‌باشد.  برگ این گیاه را با روغن زیتون طبخ کنند سبب تلیین مزاج می‌گردد.

ریشه غده‌ای آن قاطع بلغم بوده و افرادی که اجتماع بلغم در شش‌های آنان ایجاد ناراحتی می‌کند آب ریشه ترب را گرفته میل کنند (آب ترب سیاه بهتر است) برای سرفه‌های رطوبتی نیز مفید است.

برای هضم بهتر غذا مقدار دو گرم از پودر تخم ترب را بعد غذا میل نمایند. برای هضم و تخلیه مهده مفید است. جهت اخراج سنگ کلیه و رفع شن کلیه عصاره شاخه‌های آن را گرفته با مقداری شربت سکنجبین میل می‌نمایند. اگر کسی مقداری ترب خورد و عقرب او را بگزد قسمت اعظم سم خنثی شده و ضرر سم به حداقل می‌رسد.اگر آب ترب را روی عقرب بریزند می‌میرد و گاهی جسم او متلاشی می‌شود.

تخم ترب با سکنجبین قی‌آور است مقدار خوراک از تخم ترب تا چهارگرم و از آب ریشه‌ی آن تا 120 گرم و از جرم ریشه‌ اندوخته آن به قدر معمول اجتماع است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد