منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

شیر خشت

شیر خشت 

1ـ قال علی بن موسی الرضا علیه السلام فی رساله الذهبیه: حزیران ثلاثون یوما، یذهب فیه سلطان البلغم و الدم و یقبل زمان المره الصفرا و نهی فیه عن التعب و اکل اللحم داسما (دائماً ) والاکثار منه،‌ثم المسک و العنبر و ینفع فیه اکل البقول البارده کالنهد باء و بقله الحمقاء و اکل الخضر کالخیار و القثا و الشیر خشت و الفاکهه الرطبه و استعمال المحمضات و من اللحوم لحم المعز الثنی و الجذع و من الطیور الدجاج و الطیهوج و الدراج و الالبان و السمک الطری.                                                                            بحارالانوار ـ ج 62 ـ رساله الذهبیه ص 312

ترجمه: امام رضا علیه السلام فرمودند: حزیران سی روز است در این ماه تسلط بلغم و خون به بدن کم می‌شود زمان غلبه صفر است. در این ماه از تلاش خسته کننده و خوردن گوشت‌های چربیدار و زیاده روی در آنها خودداری بقله الحمقاء‌(خرفه) ومیوه‌های سبز مانند: خیار و خیارچه و شیرخشت و میوه‌های آبدار و ترشی‌ها نافع است و از گوشت‌ها هم گوشت دو ساله بزغاله و گوشت پرنده‌ها مانند مرغ، تیهو، دراج و شیر گوسفندان تازه زاییده، و ماهی تازه خوبند.

شیر خشت یعنی شیر منجمد شده، شیر خشت صمغ درختی است که بهترین نوع شیر خشت آن است که قطعات آن درشت و سفید و شیرین و خالص باشد. چون در دهان گذاشته زود حل شود و دهان و زبان را شیرین و خنک سازدو شیرینی آن خالص غیر از شکر و عسل طبیعت آن معتدل است و بعنوان ملین و مسهل می‌توان از آن بخصوص برای بچه‌ها وافراد مسن استفاده نمود.مقوی کبدو امعاء و احشاء بوده و سرفه و خشونت شش را نیز برطرف می‌کندو اگر با ماء‌الشعیر خورده شود بهتر است. در تب افراد گرم مزاج خاصیت تب‌بری دارد و تب آنان را قطع می‌کند.

طرز مصرف:

یک روش آن است که مقدار ده گرم روغن بادام شیرین را به شیر خشت اضافه کرده و قدری گرم می‌کنند و می خورندو بعد از مصرف اگر صدای قراقر دردستگاه گوارش ایجاد کرد می‌توان با مصرف مقداری رازیانه بوداده صدای دستگاه گوارش را زایل نمود. چون شیر خشت سرعت انزال را در مردان زیاد می‌کنند بهتر است مردانی که سرعت انزال دارند زیادمصرف نکنندو اگر مصرف کردند از داروهایی که سرعت انزال را کم می‌کنند بعد از مرتفع شدن ناراحتی اصلی استفاده نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد