منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

شقایق

شقایق 

1ـ وروی ان فاطمه صلوات الله علیها کانت تحب هذه البقله فنسب الیها و قیل بقله الزهرا کما قالوا شقایق النعمان ثم ان بنی امیه غیرتها فقالو بقله الحمقاء و قالوا الحمقاء صفه البقله لانها تنبت بممر الناس و مدرج الحوافر فتداس.                                                                         بحارالانوار 61 ـ باب 7 ـ فصل ارتباط الدواب

ترجمه: از حضرت فاطمه صلوات الله علیها روایت شده: این سبزی را دوست داشته باشید. سپس نسبت به او داده شد و گفته شده: سبزی زهرا سلام علیها هست همچنان که شقایق « النعمان» گفتند سپس همانا بنی امیه آن را تغییر دادند و پس خرفه را بقله الحمقاء (گیاه نادانان) گفتند و حمقاء را صفت سبزی نامیدند بخاطر اینکه خرفه سر راه مردم رویده می‌شود و جای رفت و آمد چهارپایان پس ناچارند آن را بچینند.

از تیره خشخاش بوده و از نظر شکل ظاهر و گل و برگ و دانه شبیه به گل گیاه خشخاش است با این تفاوت که در همه چیز از خشخاش کوچکتر است و گلهای قرمز آتشین و زیبا دارد. طبیعت آن گرم و خشک است و اکثر مواد دارویی که در خشخاش موجود است در این گیاه هم وجود دارد، بعلاوه در این آلکالوئیدهایی بنام رآدین می‌باشد.

کشیدن پودر خشک شده‌ی‌ آن در بینی سبب قطع خون دماغ می‌شود که این امر به تجربه رسیده است ضماد عصاره برگ و گل این گیاه بر زخم‌های چرک‌دار به سرعت زخم را ضدعفونی و چرک را خارج می‌سازد. در بیماری‌ برص یعنی قسمت‌هایسفیدی که روی پوست بدن پیدا می‌شود و اگر سوزن به این سفیدیها بزنند خون در نیاید بلکه یک مایع زرد کمرنگ شبیه به آب میان بافتی از آن خارج گردد در قدیم جهت مداوا از دانه این گیاه استفاده می‌شده است.

اما خوردن اعضا و اندام‌های این گیاه باید زیر نظر پزشک گیاه شناس باشد، چون قدری سمی است چنانچه گل این گیاه را با پوست سبز میوه گردو مخلوط کنند، رنگ طبیعی مناسبی بدست مِی‌آید که چنانچه پوست گردو را زیاد بزنند تیره‌تر و گل شقایق را بیشتر بزنند خرمایی رنگ خواهد شد و جهت رنگ آمیزی موهای انسان بسیار مناسب است و پارچه و خامه را نیز می‌توان با آن رنگ‌آمیزی نمود.

افراد مبتلا به برص باید روز چهارگرم از دانه‌ی این گیاه را با آب سرد بخورند و مدتی بدان مداومت نمایند و مقداری هم به صورت ضمادی مصرف کنند، در بهبودی برص دارویی مجرب است.

اگر مقداری از برگ و ساقه این گیاه را با هم وزن آن جو طبخ نمایند و آب صاف شده مطبوح را بخورند مدر شیر و بول و حیض می‌باشد. افرادی که پوست بدنشان لایه لایه شده و می‌ریزد ضماد عصاره این گیاه و یا عصاره دانه‌ها یا گل آن یا جوشانده اعضاء این گیاه ناراحتی را برطرف می‌سازد.

افرادی که در اثر زیادی رطوبات دماغی دچار ناراحتی‌هایی شده باشند کشیدن عصاره این گیاه در بینی سبب کم شدن رطوبات دماغی شده و بهبودی بیماری راتسریع می‌کند. گاهی بر روی سیاهی چشم یک لکه سفیدی پیدا می‌شود که آن را بیاض می‌گیند در این حالت اگر مقداری از عصاره شقایق را با مختصری علس مخلوط نموده و در چشم بچکانند لکه سفیدی را از بین خواهد برد.

در چشم توچون بیاض پیدا گردد                       دفعش به دوا ترا تمنا گردد

گر آب شقایق بچکانی به عسل                      تا چشم بهم زنی مداوا گردد

افرادی که قصد خوردن از گیاه شقایق دارند بهتر است از مقدار کم شروع کنند تا مقدارمعین شده مصرف گردد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد