منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

سماق

سماق 

1ـ عن سهل بن زیاد، عن ابن فضال، عن ثعلبه بن میمون عن حمران قال: کان بابی عبدالله علیه‌السلام و جع بطن فامران بطبخ له الارز و یجعل علیه السماق، فاکل فبرء.

ترجمه: ثعلبه می‌گوید: برای امام صادق علیه السلام درد شکم عارض شد پس امام امر فرمود که برای او برنج بپزنندو همراه برنج سماق قرار داد، سپس خوردند و خوب شدند.

                                                                                        وسائل الشیعه ـ‌ج 17 ـ باب 66 ـ ص 94

طبیعت آن سرد و خشک است، دارویی است قابض، رادع ، قطع کننده اسهالهای صفراوی و مزمن، کم کننده بول در افرادی که بشدت بول دارند ضمناً افرادی که حالت استفراغ شدید دارند می‌توانندمقداری سماغ و زیره را به طور مساوی مخلوط و پودر نموده با آب سرد میل نمایند موثر است. خوردن آن با زیره اشتها را زیاد می‌کند افراد مبتلا به اسهال می‌توانند مقداری سماق را با دو برابر آن گشنیز خشک کوبیده و با زرده تخم مرغ مخلوط و چند نوبت میل نمایند.

در گلو دردها مانند ورم حلق یا چرک لوزه‌ها و سایر گلودردها می‌ـوان مقداری سماق را با برگ مورد و میوه بلوط یا پوست خشک شده میوه انار یا گل خشک شده انار مخلوط کرده بجوشانند و آب حاصل را غرغره کنند در  بهبودی بیماری اثر مجرب دارد. ضمناً‌اگر مقداری از آب داروی فوق را در پای دندانها بگیرند. هم سبب محکمی لثه ها شده و هم از پیشرفت کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌نماید.

سماق در کاهش چربی و فشار خون میوه سماق کاربرد دارد.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد