منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

منابع گیاهی و میوه ها در طب قدیم

گزیده ای از نرم افزار دایره المعارف سلامت با طبیعت

توکلیجه

توکلیجه 

توکلیجه نوعی پونه است. گل‌های آن به صورت سنبله‌های پنبه مانند و آبی مایل به بنفش است بیشتر گل این گیاه مصرف درمانی دارد.

مزاج این گیاه گرم و خشک است. این گیاه باز کننده قولنج‌های سرد مزاج ـ‌مد بول و باز کننده عادت ماهانه در زنان و متلاشی کننده سنگ مجاری اداری و صفراوی است. افراد گرم مزاج هم باید از این گیاه مقدار کمی بخورند و با داروهای دیگر مصرف نمایند چون خوردن زیاد آن ادرار را خون آلود می‌کند.

(برای گوسفندان شیرده نیز به همین گونه است زیاد خوردن آن شیر را خون آلود می‌کند.)

اخلاط بلغمی غلیظ بدن را که در شش‌ها و یا امعاء یا رحم متمرکز شده‌اند خوردن این گیاه دفع می‌سازد. برای مداوای قولنج مقدار 3 تا 5 گرم از گل آن را با 5 گرم کتیرای گون و 5 گرم گل بنفشه پودر کرده و با مقداری آب گرم بخورند سبب باز شدن قولنج می‌‌گردد.

مردان یا زنانیکه تمایل جنسی آنان کم شده باشد یا ضعف در قوای تناسلی خود احساس کنند اگر به مدت چند روز 5 گرم از گل این گیاه را با ده گرم مغز دانه خربزه و چهل گرم کره گوسفندی و هفتاد گرم عسل به صورت معجون در آورده و بخورند قدرت و توانایی جنسی آنان افزون می‌گردد.

برای غش و خفقان: ‌مقداری از آب جوشانده‌ی گل این گیاه را میل نمایند.

چون کشنده‌ی جنین است زنان باردار مجاز به خوردن آن نیستند و حتی اگر بخور جوشانده این گیاه را در زیر رحم بدهند سبب سقط جنین می‌گردد.

مقدار خوراک جوشانده آن تا ده گرم است. برای بیماری‌های رطوبی نافع است و برای بیماری روماتیسمی و درد مفاصل استفاده می‌کنند.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد